Thursday, April 18, 2013

siinne elu.

Niipalju kui ma olen Norra kohta üldiselt uurinud, on siinne elu väga hea. Ma usun, et see on kõigile eestlastele kui ka teistele teada. Rikas riik nagu ta on. On ka siin rikkaid, keskmisi ja vaeseid. Keskmised jagunevad omakorda rikasteks kerkmisteks ja tavalisteks keskmisteks.
Siinne vaene, vähemalt siinkandis, (Pole tervet Norrat näinud, et teada) tähendba ainult tööta inimest, ilma autota või omakohata. Tavaliselt nad rendivad auto. Sammuti saavad siin tööta inimesed riigilt toetust. Nii ongi osa noori keeldunud koolis käimast kui ka tööl käimast, kuna riigilt saadakse toetust ning minnakse pidudele ja shoppama jms. Nii sain vähemalt mina aru.
Siinse kandi õpilased, kelle päris kodu( st. kus vanemad elavad) asub Mo i Ranast väljas ehk siis mujal linnas nt. Bodø's, saavad riigilt stipendiumit või igaljuhul toetust.
Enamus elab neist üüritud keldrites. Seal on olemas korralik köök, ja ruum elutoa jaoks ning eraldi igati korralik vannituba. Kahte neist kohtades, kus nad elavad, olen ma ise näinud.
Mida teevad noored peale kooli ?
Enamus neist käib trennis - kas jõusaalis, suusatamas, lumelauaga sõitmas, jalgpalli mängimas, ujumas jnejne, peale kooli söömas( kohti on siin päris palju ning häid. Ma olen proovinud kolme kohta siin linnas, ühte Mosjøenis, väga head kohad on ), linnas shoppamas (siin on kaks või kolm keskust, igsühes neis üks või kaks kindlat poodi, mida noored armastavad) , osad kindlasti kuskil sõpradega väljas, kinos või koju peale kooli.
Gümnasistid saavad valida kolme vidæregående kooli vahel - ühes on tavalised ained, koolis kus ma olen on erinevad kallakud + muidugi pead ka matemaatikat ja keeli ja kolmandat kooli ma päris täpselt ei tea mida see sisaldab.
Kool, kus ma olen on draamaklass, kunstiklass, multimeedia (kui ma ei eksi ), ehitusosakond, mehaanik, spordi klass. Ma olen kindel, et midagi oli veel, aga seda ma peab kodulehelt kontrollima.
Sammuti tahetakse panna need kolm kooli kokku, kus tuleb üle 300 õpetaja ning üle 1000 õpilase kokku - seega väga suur kool.
Aastaks 2015 ehitatakse ka siia suurem lennuväli. Ehk ei pea siis tulema Trondheimist selle hirsma propelerlennukiga või öörongiga.
Mosjøen ja Mo i Rana inimesed on (mitte sõnasõnalt) kakelnud, kumb linn saab endale suure lennuvälja, arvestades, et Mo i Rana's on juba üks, aga pisike. Kuid otsustati miskipärast Mo i Rana kasuks, enamike inimeste poolt, pole veel täpselt teada saanud millepärast.
Esimene kiir pisike ülevaade sellest elust on olemas.
Aga ma usun, et sellest praeguseks piisab. 


No comments:

Post a Comment